Служба иконе Божией Матери "Толгская"

НА МАЛОЙ ВЕЧЕРНИ

На Господи, воззвах: стихиры, глас 1:

Небесное торжествует сословие / умом человеческим непостижно явление Богоматере, / с ними же и мы празднуем днесь / на Толге явльшийся образ Приснодевы, Чистыя Богородицы.

Божественным мановением / чудесное огненнаго столпа сияние / наставляет святителя премудраго / к Твоему лику, Пренепорочная, приити, / да, суеверия тьму отгнавши, / истинный верным свет покажеши спасения.

Кто по достоинству щедроты Твоя исповесть, Чистая? / Действием бо Сына Твоего / от воднаго естества и речнаго устремления / мост новосоделанный уготовивши, / призываеши святителя к зраку Твоего пресветлаго лица, / в образе на воздусе явльшагося.

Безплодное место / плодоносно чудесы Твоими явила еси Толгу, / Пречистая Дево, / зарею бо благодати Твоея / отгониши облак страстей душевных/ и свобождаеши верныя от мрака греховнаго.

Слава, и ныне, глас 4:

Пресветлое Твое явление, / Пренепорочная Богородице, / лик ангельский песнословит на Небеси/ и человеческий род восхваляет на земли, / яко, Мати сущи Живота, / молиши о нас Христа Бога нашего, / на Тя бо крепкую надежду по Бозе возложихом, / Путеводительнице неложная нашего спасения.

На стиховне стихиры, глас 2:

Веселися, Россие, веселися, / яко веселия твоего и спасения Путеводительница / от огненнаго столпа / в наставление пути истиннаго приходит.

Стих: Помяну имя Твое / во всяком роде и роде.

Ты земнородных прописуешися защищение, / явльшися бо в столпе огненнем / преестественно на Толге, / предвидима еси всем.

Стих: Слыши, Дщи, и виждь, и приклони ухо Твое.

Отложим, вернии, печаль, / се бо вторая горящая, / святителем виденная купина / на очищение грешным является.

Слава, и ныне, глас тойже:

Толга место освящения, / Богом избранное, / огненосною Духа благодатию освящено есть, / Деве во украшение, / грешным во спасение.

Тропарь писан на велицей вечерни.

На малом повечерии кондак, глас 8:

Странное и Богоприятное светоноснаго зрака Твоего явление: зри по 3-й песни канона.

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ

Блажен муж: 1-й антифон.

На Господи, воззвах: стихиры на 8, попразднства Преображения, глас 4:

Подобен: Дал еси знамение:

Стих: Из глубины воззвах к Тебе, Господи, / Господи, услыши глас мой.

Приидите, и мы добрым изменимся изменением, Богомудрии, днесь,/ Христу спреобразившеся / благочестно и радостно,/ на высоту вознесшеся добродетели, / высоче возрадуемся:/ за милосердие бо безобразие преображся человека,/ на Фаворе уясни Спас душ наших.

Стих: Да будут уши Твои,/ внемлюще гласу моления моего.

О любозрителие сущих паче ума/ и любопослушницы!/ Умно узрим Христа,/ облиставша Божественными зарями,/ и огласимся Родительным гласом,/ возлюбленнаго проповедающе Сына,/ укрепльшаго человеческую немощь на Фаворе/ и источившаго просвещение душ наших.

Стих: Аще беззакония назриши Господи, Господи, кто постоит;/ яко у Тебе очищение есть.

Днесь показал еси Твое Божество, Господи,/ честным апостолом Твоим/ Моисею и Илии же,/ яко Бог закона и благодати сый,/ избавляя нас от смертных ныне соуз,/ с нимиже Твое человеколюбное смотрение славим,/ Иисусе Всесильне,/ Спасе душ наших.

Ины стихиры Богородицы, глас 1:

Стих: Имене ради Твоего потерпех Тя Господи, потерпе душа моя в слово Твое,/ упова душа моя на Господа.

Крайним Своим благоутробием / человеческий род управляяй Всевидец Бог / к содержанию и спасению / многую благодать дает Ти, Чистая. / Моисей, неопалимую купину видя, / предощущает нетленное девство Твое, Богоневестная, / Трифон святитель, / столп огненный усмотрев, / глаголет явление Твое, на Толге бывшее. / О благонадежнаго Твоего заступления! / О Божия толикаго в Тебе величия, Дево Чистая, / чудесная в немощи Помощнице!

Стих: От стражи утренния до нощи, от стражи утрения,/ да уповает израиль на Господа.

Странным Своим советом, Нетленная Дево, / устрои Тя Владыка всех / в предстательство земным известное. / Столп огненный Израилю предводитель бысть / в землю обещанную,/ огнем дышущее моление Твое возносит верныя / в Небесное блаженство./ О преславнаго Твоего бдения!/ О усерднаго к нам, грешным, рачения, Дево Чистая,/ Божие к смертным благоволение!

Стих: Яко у Господа милость, и многое у Него избавление,/ и Той избавит Израиля от всех беззаконий его.

Глубиною мудрости избра Тя, Всечистая, / всея твари Зиждитель Бог / и постави на Толге Врачебницу безмездную. / Кто бо, в нужде притекаяй к Тебе, / смертоносныя не уврачует язвы? / Источник бо нетления бывши, / излияла еси миро многоцелебное / верным в духовное веселие, / болезней во укрощение, Дево Чистая, / светлое благодати познание.

Стих: Хвалите Господа вси языцы,/ похвалите Его вси людие.

Человеколюбную Свою милость / к человеческому роду показуя,/ Христос Господь благоволением и Советом Отчим неиспытанным / Пренепорочную и Очищенную Духом Святым / являет на Толге в иконе чудотворней / в защищение верным Матерь свою./ О толикаго промысла, щедролюбия и таинства Божия!/ О нетленнаго девственныя благодати сокровища! / Имже обогативши ненадежныя души наша,/ представи я святы Сына Твоего Престолу, Богоневестная.

Стих: Яко утвердися милость Его на нас,/ и истина Господня пребывает во век.

Свет невещественный святитель видя / в вещественнем телеси,/ в полунощи тайно к Тебе приходит, Всечистая,/ и, узрев Божественное светлаго Твоего явления действие,/ за милосердие многое / к человеческому естеству во благодати бывшее,/ припадая со усердием и теплыми слезами, моляшеся, глаголя:/ радуйся, чудесное душ человеческих примирение.

Слава, глас 1:

Иже древле с Моисеом глаголавый на горе Синайстей образы,/ Аз есмь, глаголя Сый,/ днесь на горе Фаворстей преображся пред ученики,/ показа началообразную доброту зрака,/ в Себе восприим человеческое существо./ И таковыя благодати свидетели поставль,/ Моисея и Илию, общники творяше веселия,/ провозвещающия славное Креста ради / и спасительное воскресение.

И ныне, глас 8:

Приидите, вернии,/ чудесное девственное пресветлаго зрака / на Толге восхвалим явление,/ се бо вторая гора Хорив,/ на нейже купину, огнем горящую, святитель виде. / Се место и земля святая, / на нейже приносится Богу Живому жертва, / се столп огненный,/ имже свобождаемся лютыя мысленнаго фараона работы./ Се камень горы Хорива,/ от негоже вместо сладких вод / безценное на укрощение недугов излияно миро,/ се пустыня животныя манны,/ еюже насытивши нас духовне, Пречистая,/ сподоби и Царствия Сына Твоего.

Вход. Прокимен дне и чтения 3.

Исхода чтение (глава 3, 1—5)

Вниде Моисей в гору Божию Хорив./ Явиже ся ему Ангел Господень в пламени огненне из купи­ны;/ и виде, яко купина горяше огнем/ и купина же не сгараше./ Рече же Моисей:/ прешед, узрю видение великое сие, / что яко не сгарает купина? / Якоже виде Господь, яко приступает видети,/ призва его Господь из купины, глаголя:/ Моисее, Моисее!/ Он же рече: что есть?/ И рече:/ не приближися семо:/ изуй сапог от ногу твоею,/ место бо, на немже ты стоиши, / земля свята есть

Исхода чтение (глава 13, 18—22)

Обведе Бог люди путем,/ иже в пустыню к Чермному морю. / Пятаго же рода изыдоша сынове Израилевы от земли Египетския. / И взя Моисей кости Иосифовы с собою,/ клятвою бо закля Иосиф сыны Израилевы, глаголя: / присещением присетит вас Господь / и изнесете отсюду кости моя с собою./ Воздвигшеся же сынове Израилевы от Сокхофа, / ополчишася во Офоме при пусты­ни./ Бог же вождаше их:/ в день убо столпом облачным, показати им путь,/ нощию же столпом огненным, светити им. / И не оскуде столп облачный во дни / и столп огненный нощию пред всеми людьми.

Исхода чтение (глава 17, 1—6)

Воздвижеся весь сонм сынов Израилевых / от пустыни Син по полком своим словом Гос­подним / и ополчишася в Рафидине. / Не бяше же воды людем пити./ И хуляху людие Моисея, глаголюще: / даждь нам воду, да пием. / И рече им Моисей:/ что хулите мя? и что искушаете Госпо­да?/ Возжаждаша же тамо людие воды и роптаху на Моисея, глаголюще: / вскую сие? / Извел еси нас из Египта уморити нас, и чада наша, и скоты жаждею?/ Возопи же Моисей ко Господу, глаго­ля: / что сотворю людем сим? / Еще мало, и побиют мя камением./ И рече Господь к Моисею:/ пойди пред людьми сими,/ и пойми с собою от старец людских,/ и жезл, имже пресекл еси море, возьми в руку твою, и пойди./ Аз же стану тамо прежде пришествия твоего у камене в Хориве. / И удариши в камень, и изыдет из него вода,/ и да пиют людие./ Сотвори же Моисей тако пред сыны Израилевыми.

На литии стихиры, глас 6:

Кто, сицевое преславное чудо / видя, не удивится?/ Или кто, благоутробие Матернее / разсуждаяй, не ужаснется?/ Яко во огни зрака Своего / не изменяет Дева Всенепорочная./ Божия бо церковь, попущением Божиим,/ огнем сожегшися, паде,/ но зрак пресветлаго лица Твоего,/ Ангельскима рукама от пламене изнесен,/ стоя на древе явися,/ светом сияя невредимо./ Но, о Благоутробная Владычице!/ Печали сопротивление,/ скорбь на радость братии претворяющая,/ даждь на враги победу стране нашей/ и всем людем одоление лютых страстей,/ лишающих надежды спасения.

Глас 2:

Приидите, Ярославстии людие,/ и хвалитеся, с веселием ликовствующе,/ Божия бо Мати вас милостивно посети чудотворным Своим образом святым,/ имже дарует в нуждах пособие,/ в скорбех исцеление,/ в бедах избавление / и всем нам подает велию милость.

Слава, и ныне, глас 8:

Светися, славный граде Ярославль, / обретая близ себе обитель сию, яже на Толге,/ в нейже есть светило велие, присноприходящее к тебе./ Ангели Сея трепещут, и человецы Тую воспевают:/ радуйся, неисповедимая радосте всем, Святая Дево;/ радуйся, образом Своим святым нас просвещающая;/ радуйся, всем исцеление во всяких скорбех подавающая;/ радуйся, от всяких бед и зол избавляющая;/ радуйся, всем похвало,/ и нам, верным, утверждение, и душам спасение;/ радуйся, Невесто Неневестная.

На стиховне стихиры, глас 8:

Что Тя наречем, Богородице?/ Воскресение ли мертвых,/ яко от сна воскресила еси / отрока при надгробнем пении?/ Зарю ли утреннюю, бодрствуеши бо непрестанно теплыми к Богу молитвами?/ Столп ли огненный, грехи поядающий?/ Или землю, Хлеб Жизни произращающую?/ Моли спастися душам нашим.

Стих: Освятил есть / селение Свое Вышний.

Что Тя наречем, Богородице Дево?/ Цвет ли рая Божественнаго,/ яко на Толге украсила еси пустыню?/ Воню ли благоухания сладкаго,/ яко Толгскую обитель облагоухала еси?/ Сосуд ли дивныя масти,/ яко миро целебное излияла еси,/ недужным врачевание подающи?/ Моли Сына Твоего, Христа Бога нашего,/ спастися душам нашим.

Стих: Бог посреде его, / и не подвижится

Что Тя наречем, Богородице?/ Источник ли животворных вод,/ яко Ты духовную утоляеши жажду?/ Стену ли крепку, яко Ты Россию и град наш Ярославль защищаеши / и сию спасаеши обитель?/ Твердь еси грешников известнейшая/ возводящая к Небеси верныя,/ моли Христа Бога спастися душам нашим.

Слава, глас 1:

Твоего Единороднаго Сына / провидев Духом плотское к человеком пришествие,/ Богоотец Давид,/ издалеча к веселию созывает тварь / и пророчески взывает:/ Фавор и Ермон о Имени Твоем возрадуются./ На сию бо возшед гору, Спасе со ученики Твоими,/ очерневшее Адамово естество,/ преображся, облистати паки сотворил еси,/ претворив е в Твоего Божества славу же и светлость./ Темже вопием Ти:/ Содетелю всяческих Господи, слава Тебе.

И ныне, глас 8:

Радуйтеся, верных собори,/ и все человеческое, ликуй, естество,/ яко Пречистыя Девы честнаго зрака явлением на Толге / град Ярославль спасается./ Сего ради вси, от належащих нужд избавляеми,/ вопием Владычице: радуйся,/ благих виновная, известное христиан упование.

На благословении хлебов, тропарь, глас 4:

Днесь светло сияет на Толге образ Твой,/ Пречистая Дево Богородице,/ и, яко солнце незаходимое, всегда верным подадеся,/ Егоже видев на воздусе,/ невидимо Ангелы, яко никим, держима,/преосвященный епископ града Ростова Трифон / тече ко явленному светящемуся столпу огненну,/ и по водам, яко по суху, прейде,/ и моляшеся Ти верно о пастве и о людех./ И мы, к Тебе притекающе, зовем:/ Пресвятая Дево Богородице,/ верно Тя славящих спасай / Богохранимую державу Российскую / и архиереев и вся Российския народы // от всех бед избавляй по велицей Твоей милости. 

и Преображения, тропарь, глас 7:

Преобразился еси на горе, Христе Боже,/ показавый учеником Твоим славу Твою,/ якоже можаху,/ да возсияет и нам, грешным,/ Свет Твой присносущный / молитвами Богородицы,/ Светодавче, слава Тебе.

НА УТРЕНИ

 

По 1-м стихословии седален, глас 4:

На горе Фаворстей преобразился еси, Иисусе,/ и облак светел, протязающся, яко сень, апостолы славою покры,/ темже и на землю ниц падаху, не терпяще зрети светлости / неприступныя славы лица Твоего, Безначальне Спасе, Христе Боже./ Иже тогда сим Свет Твой возсиявый, просвети души наша.

Слава, и ныне, глас тойже:

Пресветлаго зрака Твоего явление на Толге радость приносит всем верующим,/ и град Ярославль тяжких скорбей свобождается,/ богатство благости несказанно в обители процветает./ К Нейже вси, бед избавльшеся лютых, купно с Гавриилом возопиим:/ радуйся, Благодатная!/ Из Тебе бо спасение Христос Бог наш, естество наше приемый, уготова нам,/ Егоже моли спастися душам нашим.

По 2-м стихословии седален, глас 4:

Неприступною Твоею, Христе, славою Божественнаго Твоего Света преображся,/ Твоя облистал еси Божественныя ученики, Иоанна, и Петра, и Иакова,/ ужасил еси тех Божественною благодатию./ Глас же Отеч, возлюбленнаго Сына свидетельствующ, слышаша / и видеша лица Твоего славу, Спасе./ Иже всех, Слове, спасти хотя, просвети души наша.

Слава, и ныне, глас тойже:

Световидным явлением Твоим и божественным блистанием озари славящия Тя / и ум к содержанию крепкому истиннаго благочестия просвети, Пренепорочная Дево, неложна бо еси миру всему Предводительница к вечному радованию. / Сего ради празднуем любовию вси явление Твоего зрака, славословяще Тя: / не лиши нас Царствия Сына Твоего, Едина Благословенная.

По полиелеи седален, глас 8:

Величие Твое кто исповести может, Всенепорочная Дево?/ Явлением бо Твоим всю удивила еси Россию,/ от иконы бо Твоея истекшее миро многия уврачева недуги и исцели болезни./ О Всемилостивая Владычице!/ Не отрини нас и ныне в бедах от Твоего заступления,/ но молитвами Твоими защити и спаси, страну Российскую миром огради,/ да, Тобою хвалящеся и все упование на Тя возлагающе,/ не постыдимся во веки.

Слава, и ныне, тойже.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа.

Прокимен, глас 4: Помяну имя Твое / во всяком роде и роде.

Стих: Слыши, Дщи, и виждь, и приклони ухо Твое.

Всякое дыхание:

Евангелие от Луки, зачало 4.

По 50-м псалме стихира, глас 6:

Сей день Господень,/ торжествуйте, людие,/ се бо светоносный облак / на воздусе чудесне простирается,/ и столпом огненным на Толге видимо является / Едина и Единаго / на руках матерних держащи,/ Христа, Зиждителя вселенныя,/ во спасение душ наших.

Канон Преображения, глас 8.

Песнь 1.

Ирмос: Воду прошед, яко сушу,/ и египетскаго зла избежав,/ израильтянин вопияше:/ Избавителю и Богу нашему поим.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Моисей, на мори пророчески видев / облаком и столпом древле огненным славу Господню, вопияше:/ Избавителю и Богу нашему поим.

Яко каменем, телом покрывся,/ обожением Невидимаго зря, Моисей Боговидец взываше:/ Избавителю и Богу нашему поим.

Ты на горе законней и на Фаворстей/ виден был еси Моисеем во мраце древле, / во Свете же ныне неприступнем Божества.

Другий канон Богородицы, глас 8:

Песнь 1.

Ирмос: Воду прошед, яко сушу,/ и египетскаго зла избежав,/ израильтянин вопияше:/Избавите­лю и Богу нашему поим.

Припев: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Ум мой, многими напастьми помраченный, просвети, Дево, Свет рождшая Божественный,/ волю, в добродетели унывающую, воспламени священною любовию,/ память, в славословии изнемогающую, укрепи,/ да пресветлое Твое на Толге явление воспою достойно, Чистая.

Храме Трисолнечнаго Света прекрасный,/ украси моя чувства, молюся,/ да, всеми чувствы целомудрен сый,/ честное Твое на Толге явление целомудренно воспою, Чистая.

К Твоей пресветлаго зрака иконе припадаю, окаянный:/ душу мою просвети, яви и тело нескверно / и, от лютых мя недугов свободивши,/ покажи причастника наследия Небеснаго, Богоневестная.

Якоже столпом огненным зарю Твоего зрака явила еси Богоносному святителю,/ тако и ныне светом благодати являеши верным Твое скорое предстательство и заступление./ Призри убо на рабы, призывающия Тя и требующия Твоея помощи, Благодатная,/ даруй стране Российстей на враги державное одоление,/ виновна бо еси всех благих, вечную благость нам воплотившая,/ Небеси хвало и миру Помощнице.

Катавасия: Лицы израильтестии.

Песнь 3

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи,/ и Церкве Зиждителю,/ Ты мене утверди в любви Твоей,/ желаний краю, верных утверждение,/ Едине Человеколюбче.

Осеняющая слава в сени первее и Моисееви беседующи, Твоему угоднику,/ образ бысть облиставшаго неизреченно / на Фаворе, Владыко, Твоего преображения.

Совзыдоша Ти, Слове Единородный,/ вышнии апостольстии верси на гору Фаворскую,/ и сопредсташа Ти Моисей же и Илия, яко Божия слуги, Едине Человеколюбче.

Бог Слово сый, весь землен быстъ,/ всему Божеству смесив человечество во ипостаси Своей,/ юже во двою существу Моисей и Илия же видеша на горе Фаворе.

Ин

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи,/ и Церкве Зиждителю,/ Ты мене утверди в любви Твоей,/ желаний краю, верных утверждение,/ Едине Человеколюбче.

Низложи во мне налоги бесовския,/ гордость в добродетелех, лицемерие в святости,/ тщеславие во бдении, высокоумие в благоговении / и неблагодарность в благодеяниях Сына Твоего, Едина Всепетая Дево.

Странна мя любочестия сотвори, молю Тя, Дево,/ и чужда любопытства о человеческих согрешениих, / дерзость и излишнее на милость Сына Твоего упование отдали от мене, / да достойны Сыну Твоему плоды принесу, едина Пречистая.

Начало и худость моего естества познавая, молю Тя, Дево,/ даждь ми презрение самолюбия, бегство человеческия хвалы,/ познание собственного греха и собственныя немощи, Едина Богоблаженная.

Краткий всех вещей и всего мира смертнаго конец/ и мучение будущее за суету деяний тщеславных помышляти сподоби мя, Дево,/ да, благодатию Сына Твоего к пути истиннаго покаяния наставлен,/ вечнаго избегну проклятия, Пренепорочная.

Кондак, глас 7.

Самогласен:

На горе преобразился еси,/ и якоже вмещаху ученицы Твои,/ славу Твою, Христе Боже, видеша,/ да егда Тя узрят распинаема, / страдание убо уразумеют вольное,/ мирови же проповедят, / яко Ты еси воистинну Отчее сияние.

Икос:

Востаните, ленивии, иже всегда низу поникшии в землю души моея помыслы,/ возмитеся и возвыситеся на высоту Божественнаго восхождения./ Притецем к Петру и к Зеведеевым / и вкупе со онеми Фаворскую гору достигнем,/ да видим с ними славу Бога нашего, глас же услышим,/ егоже свыше слышаша и проповедаша Отчее сияние.

Седален, глас 4.

Подобен: Удивися Иосиф:

На горе Фаворстей преобразился еси, Иисусе,/ посреде Илии и Моисея премудрых, со Иаковом, и Петром, и Иоанном./ Петр же, сопребывая, сия Тебе глаголаше:/ добро зде есть сотворити три сени:/ едину Моисею, и едину Илии, и едину Тебе, Владыце Христу./ Иже тогда Свет Твой сим возсиявый, просвети души наша.

Слава и ныне:

Седален, глас 4:

Столп Твой огненный едину печать благодати Твоея сильнейшую мним, Всенепорочная,/ сею бо в соблюдение заповедей Сына Твоего и Бога печатаеши верных сердца прекрепко,/ да не враг, хулящий имя Твое, преодолев лестию,/ поработит ны, рабы Твоя, в погибель кромешнюю./ Но поспешеством благости Твоея, с Твоим знамени­ем,/ покажемся имениты наследницы Царствия Нетленнаго, Пречистая Дево.

Песнь 4

Ирмос: Из плоти Твоея лучи Божества/ исхождаху пророком и апостолом./ Тем начальницы, поюще, взываху:/ слава силе Твоей, Господи.

Иже купину сохранивый невреждену, прикоснувшуюся огню,/ Моисею богосиянную плоть показал еси, Владыко, поющему:/ слава силе Твоей, Господи.

Скрыся зарею Божества чувственное солнце,/ яко на горе Фаворе видев Тя преобразующася, Иисусе мой:/ слава силе Твоей, Господи.

Огнь, не опаляя вещи телесныя, виден бысть невеществен, / якоже Моисею и апостолом явился еси, Илии же, Владыко,/ един от двою, во дву совершенну естеству.

Ин

Ирмос: Услышах, Господи,/ смотрения Твоего таинство,/ разумех дела Твоя/ и прославих Твое Божество.

Жестокосердием отягченнаго мя облегчи,/ немилосердием к требующим окамененную утробу мою умягчи,/ бурею сребролюбия объятаго мя утиши, Богоневестная Владычице.

Во уповании тленных и временных вещей не остави мя/ и пламень хищения неправеднаго, бездною милосердия Твоего покрывши,/ угаси во мне, Едина Приснодево.

Идолослужение в лихоимании / и безбожность в заблуждении истиннаго благочестия и Православныя веры/ потреби от православных, Владычице,/ и вконец разори от единоверных,/ да единодушно восхвалим Тя, Едина Приснодево.

Ум мой, молю Тя, благоустрой/ к познанию Единаго Сущаго Бога, к разсмотрению вечных благ,/ и щедролюбие даруй ми, якоже Тавифе,/ и благодатию Христовою украси мя, якоже Корнилия сотника, Едина Приснодево.

Песнь 5

Ирмос: Вскую мя отринул еси/ от лица Твоего, Свете незаходимый,/ и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго?/ Но обрати мя и к свету заповедей Твоих/ пути моя направи, молюся.

Ветийствующий язык Твоего величества не может вещати/ яко бо, Держай живот и смертию Владый,/ представил еси на Фаворстей горе Моисея и Илию,/ свидетельствующия Твое Божество.

Иже руками невидимыми создав по образу Твоему, Христе, человека,/ началообразную Твою в создании доброту показал еси,/ не яко во образе, но яко Сам Сый по существу,/ Бог был еси и Человек.

Срастворився неслиянно, угль горящ показал еси нам Божества,/ попаляющ убо грехи, души же просвещающ, на Фаворстей горе,/ Моисея со Илиею, учеников же старейшия удивил еси.

Ин

Ирмос: Просвети нас повелении Твоими, Господи, / и мышцею Твоею высокою / Твой мир подаждь нам,/ Человеколюбче.

Огнь нечистоты и всякия скверны во мне разжизательный / морем благости Твоея потопи, и мглу греховную разжени,/ и сердце мое радости исполни, Всенепорочная.

Срамословию безобразному не даждь во мне места, Владычице,/ селение соблазнов разори,/ храм мя чистоты и всякаго благочестия соделай,/ да чистыми усты величаю Тя выну, Всенепорочная.

Смерть, суд, геенну, Царствие Небесное в памяти моей углуби, Владычице,/ да, поне последняя сия в памяти содержа, налоги лютых беззаконий оставлю / и по смерти моей получу Тобою Царство Небесное,/ ныне же величаю Тя присно, Едино души моея упование.

Песнь 6

Ирмос: Очисти мя, Спасе,/ многа бо беззакония моя,/ и из глубины зол возведи, молюся,/ к Тебе бо возопих, и услыши мя,/ Боже спасения моего.

Яко велие и страшное узреся видение днесь:/ с небесе убо чувственное, от земли же несравненное / облиста Солнце правды мысленное на горе Фаворстей.

Прейде убо сень законная, изнемогшая,/ прииде же яве Христос истина,- Моисей возопи,/ на Фаворе видев Твое Божество.

Столп огненный Христа преобразующася,/ облак же яве благодать Духа, осенившую на Фаворе,/ предсказаша явленнейше.

Ин

Ирмос: Молитву пролию ко Господу/ и Тому возвещу печали моя,/ яко зол душа моя исполнися/ и живот мой аду приближися,/ и молюся, яко Иона:/ от тли, Боже, возведи мя.

Радости, к преогорчению ближняго низвлекущия, чужда мя соделай, Пречудная Царице,/ о нестроениих искренняго без печали быти не допущай мене, Человеколюбивая Владычице,/ и врагов злодействия избави мя, прилежно молю Тя, Всенепорочная.

Зависти в помысле моем не даждь вкоренятися, рождшаяся от корене свята, Дево,/ и братоненавидения избави мя, Чистая,/ да не завистию диаволею, принесшею смерть в мир, помрачен быв,/ лишуся Божия благодати и жизни вечныя, Всенепорочная.

Равнодушие в бедах положи во мне, Всечистая,/ с радующимися в благополучии духовную радость,/ к сетующим в злоключении сожаление даруй ми, Пресвятая,/ и братолюбие по томужде естеству и по приобщению тояжде благодати Христовы/ низпосли ми свыше, любве пучину рождшая Дево.

Желание крайнее согрей во мне / всякому по естеству и по имени Христову от души благотворити, Благая,/ да не како злоб лютых душа моя исполнится,/ и живот мой аду приближится,/ и предан буду без милости, яко не сотворивый милости,/ во тьму кромешнюю, Всенепорочная.

Кондак, глас 8:

Чудное и богоприятное светоноснаго зрака Твоего явление, Пречистая Дево,/ с верою взирающим бывает известное чаяние спасения,/ столпом бо огненным являющи предстательство, / неусыпное и теплое за ны к Богу возсылаеши моление,/ имже страну Российскую от всяких бед избави, молимся,/ да радостными усты вопием Ти вси:/ радуйся, Предводительнице вечнаго блаженства.

Икос:

Лучезарная Твоего явления на Толге светлость дивно блистанием своим всех осиявает,/ Божиею бо в Тебе сущею благодатию ближайшая Богу бывши,/ всем познавшим Тя истинную Богородицу земнородным подаеши независтную исцеления радость,/ еюже вся земля Российская преизобильно обогатившися ныне,/ веселится непрестанно и вопиет Тебе с единоверными:/ радуйся, Предводительнице вечнаго блаженства.

Песнь 7

Ирмос: Отроцы еврейстии в пещи/ попраша пламень дерзновенно/ и на росу огнь преложиша, вопиюще:/ благословен еси, Господи Боже, во веки.

Ныне видена быша апостолом невидимая Божества во плоти,/ на горе Фаворстей облиставша, вопиющим:/ благословен еси, Господи Боже, во веки.

Ужасошася страхом, удивльшеся благолепию Божественнаго Царства,/ на горе Фаворстей апостоли, вопиюще:/ благословен еси, Господи Боже, во веки.

Ныне неуслышанная услышана быша:/ без отца бо Сын от Девы Отеческим гласом славно свидетельствуется,/ яко Бог и Человек Тойже во веки.

Положением не был еси Вышняго, существом же Сын возлюблен,/ прежде Сый, нам приближился еси непреложно:/ благословен еси, Господи Боже, во веки.

Ин

Ирмос: От Иудеи дошедше, отроцы/ в Вавилоне иногда/ верою Троическою пламень пещный попраша, поюще:/ отцев Боже, благословен еси.

Веселие мирское пресецы и душетленное пристрастие умертви во мне, Дево,/ презрение временных, желание вечных благ и нетленную радость подаждь ми с поющими:/ отцев Боже, благословен еси.

Безчинное утешение и излишество, ум вредящее,/ душе скверну раждающее, отлучи от мене, Дево,/ и сподоби, телу здравие нуждное подавающи, житию же утешение довольное,/ предвкушением вечных благ наслаждатися купно с поющими:/ отцев Боже, благословен еси.

Грехом, смерть лютую раждающим, оскверних и окалях душу мою,/ но Ты, Пречистая Владычице, очисти мя от сего, и настави на богоугодное житие,/ украси же воздержанием и благоговением, и даждь ми чистым сердцем пети:/ отцев Боже, благословен еси.

Обнови мя, омраченнаго самолюбием,/ просвети светом зрака Твоего Владычице,/ и, похоти плотския укротивши во мне,/ сподоби мя Рождшемуся от Тебе непрестанно чистыми усты пети:/ отцев Боже, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Седмерицею пещь/ халдейский мучитель/ Богочестивым неистовно разжже,/ силою же лучшею спасены, сия видев,/ Творцу и Избавителю вопияше:/ отроцы, благословите,/ священницы, воспойте,/ людие, превозносите во вся веки.

Услышавше, Владыко, от Отца свидетельствуема,/ и яко человеческа твердейша зрака зрети лица Твоего блистания не терпяще,/ Твои ученицы на землю ниц падаху, со страхом поюще:/ священницы, благословите, людие, превозносите во вся веки.

Царствующим еси Царь прекрасен и иже всюду владящим Господь силен,/ Блажен и во свете живый неприступнем,/ Емуже ученицы удивльшеся, Моисей же и Илия вопияху: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие превозносите во вся веки.

Яко Небом владущему, и землею господствующему,/ и над преисподними область имущему, Христе, предсташа Ти:/ от земли убо - апостоли, яко с Небесе же - Фесвитянин Илия,/ Моисей же - от мертвых, поюще согласно:/ людие, превозносите во вся веки.

Уныние раждающия печали на земли оставиша апостолов избраннии, Человеколюбче,/ яко Тебе последоваша, ко иже от земли преложению Божественнаго жития./ Темже и, по достоянию Твоего Богоявления улучивше, пояху:/ людие, превозносите Его во веки.

Ин

Ирмос: Царя Небеснаго,/ Егоже поют вои Ангельстии,/ хвалите и превозносите во вся веки.

Возмущение души моея утоли, Всенепорочная,/ от клеветы наветующих избави мя,/ вражду греховную во мне укроти / и ненависть с памятозлобием отврати от мене, Дево,/ да прославляю Тя, Чистая, во веки.

Огнь ярости, во мне зело разжженный, росою благодати Твоея угаси, / хулу, умножающую души моея озлобление,/ и всякий вид злобы, гнездящийся в сердце моем, искорени, Дево,/ да прославляю Тя, Чистая, во веки.

Образ благодати Божия напиши, Всечистая, в души моей/ и печатию милости Твоея укрепи и утверди мя,/ да, всех злоб избавлен, мирными усты прославляю Тя, Чистая, во веки.

Кротости и незлобия Твоего не отыми от мене, Пренепорочная Дево,/ терпение ми даруй твердое во искушении,/ да, радуяся, прославляю Тя, Чистая, во веки.

Песнь 9

Ирмос: Устрашися всяк слух/ неизреченна Божия снизхождения,/ яко Вышний волею сниде даже и до плоти/ от девическаго чрева быв Человек./ Темже Пречистую Богородицу, вернии, величаем.

Да Твое покажеши яве неизреченное второе снитие,/ яко да Вышний Бог явишися,/ стоя посреде богов, апостол на Фаворе,/ Моисея же и Илию, неизреченно осиял еси./ Темже вси Тя, Христе, величаем.

Приидите, Мне покоритеся, людие, возшедше на гору святую пренебесную,/ невещественно станем во граде Живаго Бога/ и узрим мысленно Божество невещественное,/ Отца и Духа, в Сыне Единороднем облистающее.

Привлекл еси любовию мя, Спасе,/ и пременил еси Божественным Твоим желанием,/ но попали огнем невещественным грехи моя/ и насытитися Твоея пищи сподоби,/ да, обое играя, величаю, Блаже, величия Твоя.

Ин

Ирмос: Воистинну Богородицу/ Тя исповедуем,/ спасеннии Тобою, Дево Чистая,/с безплотными лики Тя величающе.

Скорби сердца моего отложи,/ уныние, презирающее благодать, отыми от мене/ и леность ко взысканию добродетели потреби огнем благодати Твоея, Чистая.

Малодушием унывающаго мя оживи, отчаянием падшаго возстави,/ лишением и нерадением добрых мертваго воскреси, Дево,/ Жизнь безсмертную рождшая.

Усердие во мне к Божией воли созижди благодатию Сына Твоего,/ ревность ко славе Божией воспламени в сердце моем,/ благоговение ко святыни Божией устрой / и постоянство в благодеянии даруй ми, Дево,/ Предводительнице моего спасения.

Любовь Небесныя сладости в недра души моей всади,/ попечение вечных благ свыше посли ми,/ умиление к покаянию и сокрушение к исправлению даждь ми, Дево,/ лучезарным сиянием чудесне явльшаяся.

Светилен:

Свете неизменный, Слове, Света Отца нерожденна, в явленнем свете Твоем,/ днесь на Фаворе Свет видехом Отца, Свет и Духа,/ Светом наставляющаго всю тварь.

Слава и ныне:

Достойное днесь Матери, Творца всех рождшей, почтение воздадим, вернии,/ Сия бо явлением Своим дверь райскую отверзает, и нас от скверны очищает,/ и на враги стране нашей подает одоление.

На хвалитех стихиры: на 6

Стих: Сотворити в них написан: слава сия будет всем преподобным Его.

Благо же паче ума радости,/ ейже сподобися/ на Фаворстей горе/ Божественный верх / ученик Твоих, Господи.

Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите его во утверждение силы Его.

Знамение новолепно / Божества показует/ прежде Креста учеником,/ яко солнце, облистав,/ Христос на горе днесь.

Стих: Хвалите его на силах Его, хвалите его по множеству величествия Его.

Приидите, земнороднии,/ взыдем усердно/ на гору Фаворскую,/зрети во славе / Христа преобразующася.

Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.

Преславное Твое на Толге явление, Пренепорочная Владычице,/ прокаженным есть очищение,/ торжество спасительнаго примирения,/ оглашение соединения,/ свидетельство благоутробия Твоего,/ явственное усердныя любве ко грешным дарование / и к истинному веры утверждению прилежное наставление.

Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.

Ныне пророчестии глаголи исполняются:/ освя­тил есть селение Свое Вышний, / Бог посреде его, и не подвижится./ Чудесы бо, Тобою на Толге бывшими,/ селение Его освящается,/ и Бог благодатию посреде сего пребывает выну,/ сего ради коварным ухищрением и вражиими наветы/ не подвижится во веки.

Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания. Всякое дыхание да хвалит Господа.

Столпом явления Твоего огненным / и пламенем Божественным / попали уязвляющее совесть мою терние / и потоки изсуши беззакония, Владычице,/ и не яви мя врагом быти радование,/ но, лучами светоноснаго зрака Твоего / всю коварную мглу их разгнавши, / озари мя незаходимаго солнца све­том,/ Всенепорочная Владычице.

Слава:

Неодержимое Твоего светолития / и неприступное Божества / зряще апостолов лучшии / на горе преображения, Безначальне Христе,/ Божественным изменишася ужасом / и, облаком осиявшеся светлым,/ глас слышаху Отеч,/ извествующ таинство Твоего вочеловечения:/ яко един еси и по воплощении,/ Сын Единородный и Спас мира.

И ныне:

Приидите, благочестивых собрания, / приидите, приступите и просветитеся,/ се бо во славе света Владычица Небесных чинов/ со пресветлым Сво­им приходит зраком,/ Сына Своего на руках держащи,/ да спасет страну Российскую / и град наш Ярославль и обитель сию./ О, паче ума чудо преславное!/ Како явлением светоноснаго Твоего зрака / дуси лукавии прогоняются, / болезни укро­щаются,/ и все естество человеческое,/ вину избавления своего Тобою приимши, вопиет Ти, Всенепорочная:/ радуйся, Ходатаице вечнаго бла­женства.